صفحه اصلی > آموزش اندروید : آموزش افزایش سرعت گوشی و تبلت اندروید

آموزش افزایش سرعت گوشی و تبلت اندروید

افزایش سرعت دستگاه اندرویدی

سیستم عامل اندروید محبوب ترین سیستم عامل این روز های گوشی و تبلت است که توسط میلیون ها نفر در سراسر جهان استفاده می شود. امروزه برای خیلی از کار ها در دستگاه های اندرویدی نرم افزار های مختلف طراحی و عرضه شده است و افراد بسیاری از کار های شان از وبگردی و ارسال ایمیل و پیام گرفته تا مسیریابی و محاسبات و … را به کمک این اپلیکیشن ها انجام می دهند. با این حال هر چه بر تعداد اپلیکیشن های نصب شده بر روی گوشی اندرویدی افزوده می شود، سرعت سیستم عامل اندروید نیز به مرور کاهش پیدا می کند. مثلا بسیاری از برنامه ها کند تر اجرا شده و به روانی قبل عمل نمی کنند و حتی گاهی لگ دارند و هنگ می کنند و سیستم گوشی به طور کلی به خوبی قبل کار نمی کند. از این رو اکثر دستگاه های اندرویدی جدید با ظرفیت رم بالا عرضه می شوند. با این حال کند شدن دستگاه های اندرویدی همچنان مشکلی اجتناب ناپذیر است که اکثر کاربران اندروید پس از مدتی کار با گوشی شان با آن رو به رو خواهند شد. در مقاله ی امروز می خواهیم راهکار هایی برای افزایش سرعت دستگاه های اندرویدی خدمت شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید!

دلیل کند شدن دستگاه های اندرویدی چیست؟

همانطور که گفتیم هر چه تعداد بیشتری اپلیکیشن بر روی گوشی نصب شود، سرعت سیستم گوشی به مرور کاهش پیدا می کند و گوشی کند می شود. اپلیکیشن ها در حافظه ی موقت گوشی اجرا می شوند. زمانی که گوشی را تازه روشن می کنید این حافظه ی موقت یا رم کاملا خالی است. ولی به محض اجرای اپلیکیشن ها رم به سرعت پر می شود. ولی جالب است بدانید که این دلیل اصلی کند شدن دستگاه های اندرویدی نیست.

پروسه ی کند شدن دستگاه های اندرویدی درست شبیه کند شدن سیستم کامپیوتر می باشد. دلیل کند شدن کامپیوتر تشکیل فایل های موقت در هنگام اجرای نرم افزار ها می باشد. در دستگاه های اندرویدی نیز مانند کامپیوتر هنگام اجرای اپلیکیشن ها فایل های کش و اضافه ای تشکیل می شود که هم در حافظه ی موقت و هم در فضای ذخیره ی گوشی فضا اشغال می کنند. همین فایل های اضافی و بدرد نخور (Junk) هستند که باعث کندی گوشی های اندرویدی و حتی گاهی هنگ گوشی می شوند.

فایل های اضافی (Junk Files)

فایل های اضافی یا به اصطلاح جانک فایل ها در طی اجرای اپلیکیشن های اندروید تشکیل می شوند. این فایل ها ابتدا در حافظه داخلی دستگاه اندرویدی ذخیره می شوند، و پس از بوت دستگاه مقداری از حافظه ی رم را نیز اشغال می کنند. نکته ی دیگر آن که این فایل ها کاملا بی ارزش هستند! در نتیجه برای سرعت بخشیدن به دستگاه اندرویدی باید این فایل های بیهوده و اضافی را پاک کنید. البته یک بار پاک کردن این فایل ها فایده ای ندارد چون هر بار که اپلیکیشنی را اجرا کنید این فایل های اضافی مجددا تشکیل و ذخیره می شوند. در نتیجه این کار را باید هر چند وقت یک بار انجام دهید.

  آموزش نصب بازی های دیتا دار در اندروید به صورت تصویری

فایل های کش (Cache files)

علاوه بر فایل های اضافی، گروهی دیگر از فایل ها به نام فایل های کش وجود دارند که فضای زیادی از رم را اشغال می کنند. فایل های کش در طی کار با مرورگر ها از طریق اتصال به اینترنت یا دسترسی به حافظه دستگاه های اندروید توسط هر برنامه شخص ثالث شکل می گیرند. به عنوان مثال، اگر از یک نرم افزار شخص ثالث برای مشاهده عکس ها استفاده می کنید، یک حافظه ی کش بین حافظه ذخیره سازی دستگاه اندرویدی و حافظه داخلی برنامه شخص ثالث میانجی است. فایل های کش نیز فایل های بی استفاده ای هستند و ارزش خاصی ندارند و می توانید آن ها را برای سرعت بخشیدن به سیستم گوشی خود همراه با فایل های جانک حذف کنید.

افزایش سرعت گوشی اندروید

همانطور که گفتیم یکی از راه های موثر برای رفع کندی سیستم گوشی اندرویدی حذف فایل های کش و جانک است. برای حذف این فایل ها کافیست مراحل زیر را دنبال کنید.

 

حذف فایل های کش

۱.به بخش Setting گوشی خود مراجعه کنید.

۲.ابتدا Application Manager و سپس Installed Applications را انتخاب کنید.

۳.حال یکی از اپلیکیشن ها را انتخاب کنید.

۴.بر روی storage بزنید.

حذف فایل های کش-1

۵.حال بر روی دکمه ی clear cache بزنید تا کش برنامه پاک شود.

حذف فایل های کش-2

به همین ترتیب کش تمام برنامه ها را حذف کنید.

حذف فایل های اضافی (junk)

برای حذف فایل های جانک نیاز به یک اپلیکیشن آنتی ویروس دارید. در این جا ما از اپلیکیشن CM Security استفاده می کنیم. به ترتیب زیر عمل کنید:

۱.اپلیکیشن CM Security را از اینجا دانلود و در گوشی خود نصب کنید.

۲.پس از نصب اپلیکیشن را اجرا کرده و بر روی CLEAN Junk Files بزنید. سپس اپلیکیشن شروع به جست و جوی فایل های اضافی می کند که این فرآیند ممکن است مدتی به طول بی انجامد.

حذف فایل های اضافی (junk)

 

۳.سپس بر روی دکمه ی CLEAN JUNK بزنید تا فایل های اضافی و بیهوده حذف شوند.

برای عملکرد بهتر سیستم گوشی و جلوگیری از کند شدن آن بهتر است فایل های اضافی و کش را هر یکی دو هفته یک بار حذف کنید.

علاوه بر این می توانید اپلیکیشن های بی استفاده را از گوشی خود حذف نصب کنید. برای حذف نصب اپلیکیشن ها مراحل زیر را انجام دهید:

۱.به بخش Settings گوشی مراجعه کنید.

۲.ابتدا Application Manager و سپس Installed Applications را انتخاب کنید.

۳.اپلیکیشنی که قصد حذف نصب آن را دارید را انتخاب کنید.

۴.در نهایت بر روی دکمه ی uninstall بزنید تا برنامه از گوشی شما حذف نصب شود.

دانلود Depra Cleaner PRO بهینه ساز حرفه ای اندروید
دانلود نرم افزار Super Boost Cleaner, Antivirus – MAX بهینه ساز و آنتی ویروس برای اندروید
بهینه سازی خودکار گوشی اندروید Auto Optimizer
دانلود Smart Assist – Clean & Boost & Security تقویت کننده و بهینه ساز و آنتی ویروس اندروید
بهینه سازی اندروید
افزایش سرعت اندروید
پاکسازی حافظه داخلی اندروید
پاکسازی کش اندروید
پاکسازی اندروید

( 4 از 5 ) از 6 رای

دیدگاهتان را بنویسید