صفحه اصلی > آموزش اندروید : آموزش حذف ویروس از گوشی اندروید + تصاویر

آموزش حذف ویروس از گوشی اندروید + تصاویر

حذف ویروس از گوشی اندرویدی

هرچند زیاد پیش نمی آید که گوشی ها و تبلت های اندرویدی ویروسی شوند، ولی غیرممکن هم نیست که این ویروس های شرور از طریق نصب بعضی اپلیکیشن های مخرب یا به عبارتی بدافزار ها به دستگاه اندرویدی شما راه پیدا می کنند. این ویروس ها ممکن است در اجرای برنامه ها و عملکرد سیستم عامل شما خلل ایجاد کنند یا حتی گاهی اطلاعات شخصی شما را مورد تهاجم قرار دهند. در مقاله ی امروز قصد داریم طریقه ی حذف ویروس از گوشی اندرویدی را خدمت شما عزیزان توضیح دهیم. با ما همراه باشید!

 

همانطور که گفتیم ویروس ها از طریق نصب بدافزار ها به دستگاه های اندرویدی راه پیدا می کنند. از این رو در هنگام نصب یک اپلیکیشن باید دقت لازم را داشته باشید و قبل از نصب تحقیق کنید. البته اپلیکیشن های موجود در سایت های معتبر نظیر گوگل پلی استور کاملا قابل اعتماد هستند و می توانید با خیال راحت آن ها را دانلود و نصب کنید.

 

از کجا بفهمیم که گوشی ما ویروسی شده است؟

اگر گوشی یا تبلت اندرویدی ای ویروسی شده باشد، عجیب عمل می کند. گاهی ممکن است بی اندازه کند شود و مصرف داده ی سیستم بالا برود. حتی ممکن است خرید های درون برنامه ای به صورت سرخود و بدون اجازه ی شما درون اپلیکیشن های گوشی انجام شود. پس اگر احیانا حس کردید که سیستم و اپلیکیشن های گوشی شما به طرز عجیبی عمل می کنند به احتمال زیاد گوشی شما ویروسی شده است.

نکته ی مهم: تبلیغات زیادی در سر تا سر اینترنت وجود دارد که شبیه به یک پیام خطا هستند و به شما می گوید که گوشی شما دچار ویروس شده و برای رفع آن برنامه ای برای دانلود پیشنهاد می کنند. به هیچ وجه گول این تبلیغات را نخورید. اکثر این تبلیغات شما را به وبسایت ها یا اپلیکیشن هایی هدایت می کنند که خود باعث نفوذ ویروس به گوشی شما می شود. پس این گونه تبلیغات را نادیده بگیرید!

ولی خبر خوب این است که خلاص شدن از شر ویروس های گوشی های اندرویدی کار نسبتا آسانی است و در اکثر مواقع آسیب یا مشکل جدی ای برای گوشی شما ایجاد نمی کند.

 

چگونه از شر ویروس اندروید خلاص شویم؟

اولین کاری که برای حذف ویروس اندروید می توانید انجام دهید فعال کردن حالت امن (safe mode) و حذف برنامه ی مشکل ساز در اندروید است. با توجه به نسخه ی اندرویدی که استفاده می کنید، باید از یکی از دو روش زیر برای رفتن به حالت safe mode کمک بگیرید:

فعال کردن حالت safe mode

 

روش اول: دکمه ی Power را فشار دهید تا منوی Power ظاهر شود. سپس گزینه ی power off را فشار دهید و نگه دارید تا پیغام Reboot to safe mode که مربوط به فعال شدن حالت امن است ظاهر شود. سپس بر روی OK بزنید.

روش دوم: دکمه ی Power را فشار دهید تا منوی Power ظاهر شود. سپس بر روی power off بزنید تا گوشی خاموش شود. سپس گوشی را مجددا روشن کنید. زمانی که لوگوی کمپانی سازنده ی گوشی نمایان شد، دکمه ی کم کردن صدا (volume down) را فشار دهید و نگه دارید تا safe mode در پایین صفحه ظاهر شود.

  آموزش مخفی کردن عکس ها در اندروید

نکته: اگر دکمه ی volume down برای شما کار نکرد، دکمه ی volume up یا دکمه ی Home را امتحان کنید!

پس از این که گوشی خود را به حالت safe mode بردید، به مسیر Settings > Apps > Downloaded بروید. حال لیست اپلیکیشن های دانلود شده ی خود را بررسی کنید. اگر در لیست اپلیکیشن مشکوکی پیدا کردید که دانلود آن را به خاطر نمی آورید و نمی دانید از کجا آمده بر روی آن بزنید و برنامه را uninstall کنید.

نکته: اگر دکمه ی uninstall در این بخش کم رنگ بود یعنی برنامه دسترسی ادمین دارد. برای گرفتن این دسترسی به مسیر Settings > Security> Device admin apps بروید، بر روی برنامه بزنید و در صفحه ی بعد گزینه ی Deactivate را انتخاب کنید. بدین ترتیب می توانید برنامه را حذف نصب کنید.

سپس از حالت safe mode خارج شوید. برای خارج شدن از این حالت تنها کافیست گوشی را ریستارت کنید.

اگر از طریق فعال کردن safe mode و حذف بد افزار نتوانستید مشکل گوشی خود را حل کنید و از شر ویروس خلاص شوید، باید گوشی را فکتوری ریست (بازگشت به تنظیمات ابتدایی) کنید. البته به خاطر داشته باشید که با این کار تمام اپلیکیشن های دانلود و نصب شده و اطلاعات و فایل های ذخیره شده در گوشی حذف می شود.

بسته به نسخه ی اندرویدی که استفاده می کنید آپشن فکتوری ریست را در مسیر Settings > System > Reset options > Erase all data (factory reset) یا Backup & reset > Factory data reset and Reset phone پیدا کنید. اگر از این دو مسیر پیدا نکردید، کلمه ی reset را در کادر جست و جوی بخش settings جست و جو کنید. سپس از این طریق سیستم خود را ریست کنید.

نکته: فراموش نکنید که قبل از فکتوری ریست کردن حتما از اطلاعات مهم خود بکاپ اندروید تهیه کنید.

 

جلوگیری از نفوذ ویروس ها به گوشی ها و تبلت های اندرویدی

چند راه برای جلوگیری از آلوده شدن سیستم عامل اندروید به ویروس ها وجود دارد:

  • به روز نگه داشتن گوشی
  • فعال کردن Google Play Protect : این قابلیت به طور مرتب گوشی شما را برای پیدا کردن بدافزار ها اسکن می کند و به طور پیش فرض در حالت فعال است. ولی برای اطمینان بیشتر به مسیر Settings > Google > Security > Google Play Protect بروید و گزینه ی Scan device for security threats را در صورت غیرفعال بودن، فعال کنید. اگر بدافزار یا برنامه ی مشکوکی در گوشی شما وجود داشته باشد در بالای این آپشن به نمایش در می آید در غیر این صورت عبارت Looks fine یا Looks good به معنای عاری بودن گوشی از اپلیکیشن های مشکل ساز به نمایش در می آید.

فعال کردن Google Play Protect

 

  • دانلود اپلیکیشن ها از سایت ها و منابع معتبر
  • اجتناب از دانلود و نصب برنامه های کلون و مشابه: پیش از دانلود یک برنامه حتما نام کمپانی سازنده ی آن را چک کنید. برخی از اپلیکیشن ها به خصوص اپلیکیشن های محبوب ممکن است نسخه های کلون زیادی داشته باشند که این اپلیکیشن ها ممکن است مشکل ساز شوند. پس حتما نام سازنده ی اپلیکیشن را قبل از دانلود بررسی کنید تا نسخه ی اصلی برنامه را دانلود کنید.
  • استفاده از آنتی ویروس های اندروید: بد نیست برای حفاظت بیشتر یک آنتی ویروس خوب و قابل اعتماد بر روی گوشی خود نصب کنید.
  بهترین پلیر و پخش کننده های فیلم و ویدیو اندروید 2024 معرفی 15 مورد

 

با رعایت این نکات می توانید گوشی هوشمند خود را از خطر ویروسی شدن حفظ نمایید.

اپلیکشن های پیشنهادی:

دانلود آنتی ویروس نود 32 برای اندروید ESET Mobile Security and Antivirus

دانلود آنتی ویروس آویرا برای اندروید Avira Antivirus Security

آنتی ویروس 360 سکوریتی برای اندروید 360Security Antivirus

( 4.5 از 5 ) از 2 رای

دیدگاهتان را بنویسید