آموزش آنتی ویروس ها

آموزش استفاده از آنتی ویروس Windows Defender در ویندوز 10

آنتی ویروس Windows Defender در ویندوز 10

ویندوز 10 مجهز به یک آنتی ویروس پیش فرض به نام Windows Defender است. این آنتی ویروس به طور اتوماتیک در پس زمینه ی ویندوز اجرا می شود تا کاربران را از حمله ی ویروس ها و سایر خطرات حفظ کند. در مقاله ی پیش رو قصد داریم طریقه ی استفاده از آنتی ویروس Windows Defender و طرز کار آن را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید!

 

پس از عرضه ی آپدیت Creators ویندوز 10 ظاهر Windows Defender تا حدودی تغییر پیدا کرد و به مرکز امنیتی جدیدی به نام Windows Defender Security Center تبدیل شد که دسترسی به ابزار امنیتی را برای کاربران فراهم می کند. در نتیجه اگر هنوز ویندوز خود را به روز نکرده اید، سریعا دست به کار شوید!

Windows Defender چیست؟

در زمان ویندوز XP ، ویستا و ویندوز 7 ، مایکروسافت برنامه ی آنتی ویروس مستقلی تحت عنوان Microsoft Security Essentials را عرضه کرد. با ظهور ویندوز 8 این محصول ارتقا پیدا کرد و داخل ویندوز تعبیه شد و در نهایت نام آن به Windows Defender تغییر پیدا کرد. هر چند این آنتی ویروس به قدرتمندی آنتی ویروس هایی نظیر BitDefender و Kaspersky نمی باشد، ولی Windows Defender نیز مزیت های خود را دارد. این آنتی ویروس در پس زمینه ی ویندوز بدون این که مزاحمتی برای شما ایجاد کند ترتیب کار ها را می دهد. آنتی ویروس Windows Defender همچنین با مرورگر ها و برنامه ها به خوبی کار می کند و به تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی آن ها بیشتر از سایر آنتی ویروس ها احترام می گذارد.
علاوه بر این مایکروسافت در طی چند سال اخیر بسیاری از مشکلات Windows Defender را رفع کرده، در نتیجه این آنتی ویروس انتخاب بدی برای ویندوز شما نیست. البته ما پیشنهاد می کنیم برای محافظت دو چندان از سیستم خود در کنار هر آنتی ویروسی که استفاده می کنید، از یک برنامه ی آنتی مالور (anti-malware) خوب و قدرتمند نظیر Malwarebytes نیز استفاده کنید.

بهره گیری از قابلیت اسکن و آپدیت خودکار آنتی ویروس

مانند سایر آنتی ویروس ها، Windows Defender هم در پس زمینه ی ویندوز اجرا می شود و زمانی که فایلی دانلود می شود یا از داخل هارد خارجی به کامپیوتر منتقل می شود، قبل از اینکه فایل توسط شما باز شود آن را اسکن می کند.

خوبی این آنتی ویروس این است که شما اصلا متوجه Windows Defender و فعالیت آن در ویندوز نمی شوید. این برنامه تنها زمانی که بدافزار ی در سیستم شما پیدا کند شما را با خبر می کند و به طور خودکار بدافزار را از سیستم پاک یا قرنطینه می کند.

گاهی اوقات یک پنجره اطلاع رسانی در صفحه ظاهر می شود تا به شما اطلاع دهد که اسکن انجام شده است، و همچنین می توانید اطلاعات مربوط به آخرین اسکن را با باز کردن اکشن سنتر در ویندوز 10 مشاهده کنید.

اسکن و آپدیت خودکار آنتی ویروس-1

 

در صورتی که Windows Defender مورد مشکوکی را پیدا کند، از طریق یک نوتیفیکیشن به شما اطلاع رسانی می شود که Windows Defender اقدامات لازم برای پاکسازی تهدید را انجام می دهد و هیچ اقدامی از طرف شما لازم نیست.

اسکن و آپدیت خودکار آنتی ویروس-2

 

آنتی ویروس Windows Defender به طور خودکار آپدیت و مانند سایر آپدیت های سیستمی نصب می شود. این گونه آپدیت ها نیازی به ریستارت سیستم ندارند. در نتیجه Windows Defender به صورت خودکار بدون ایجاد کوچکترین مزاحمت و اختلال در کار های شما در پس زمینه ی ویندوز آپدیت می شود.

اسکن و آپدیت خودکار آنتی ویروس-3

  آموزش نصب افزونه ی آنتی ویروس Application Guard بر روی کروم و موزیلا

مشاهده ی تاریخچه ی اسکن و بدافزار های قرنطینه شده

شما می توانید هر وقت که بخواهید تاریخچه ی اسکن Windows Defender و اطلاعات بدافزار های قرنطینه شده توسط این آنتی ویروس را مشاهده کنید. برای این کار باید ابتدا به بخش Windows Defender Security Center بروید. بدین منظور:

۱.منوی استارت را باز کنید.

۲.در کادر جست و جو عبارت defender را تایپ کنید و از نتایج به نمایش در آمده Windows Defender Security Center را انتخاب کنید.

تاریخچه ی اسکن و بدافزار های قرنطینه شده-1

 

۳.در پنجره ی باز شده بر روی آیکون سپر گوشه ی تصویر کلیک کنید.

۴.پس از آن بر روی لینک Scan history کلیک کنید.

تاریخچه ی اسکن و بدافزار های قرنطینه شده-2

 

۵.سپس پنجره ی Scan history تمام تهدیدات و موارد مشکوک فعلی بعلاوه ی اطلاعات اسکن اخیر را به شما نشان می دهد. برای دیدن تاریخچه ی کامل موارد قرنطینه شده تنها کافی است بر روی لینک See full history در زیر Quarantined threats کلیک کنید.

تاریخچه ی اسکن و بدافزار های قرنطینه شده-3

 

۶.سپس در بخش full history تمام تهدیدات قرنطینه شده و مسدود شده توسط Windows Defender را می توانید مشاهده کنید. اگر می خواهید راجع به مورد خاصی اطلاعات بیشتری کسب کنید، بر روی پیکان مقابل آن و لینک See details کلیک کنید.

تاریخچه ی اسکن و بدافزار های قرنطینه شده-4

 

در این بخش نیازی به انجام کار خاصی نیست. فقط اگر قبلا به Windows Defender اجازه ی پاک کردن تهدیدی را نداده اید در این قسمت می توانید این کار را بکنید و مورد را حذف کنید. یا می توانید در صورت تمایل آن مورد را از قرنطینه در بیاورید. البته ما پیشنهاد همچین کاری را نمی کنیم.

  آموزش تصویری نصب آنتی ویروس نود 32 روی کامپیوتر How Install ESET NOD32

 

اجرای اسکن به صورت دستی

در بخش Windows Defender شما همچنین می توانید با کلیک بر روی دکمه ی Quick Scan یک اسکن سریع از سیستم خود انجام دهید. البته نیازی به این کار نیست و خود Windows Defender به صورت مرتب سیستم را برای پیدا کردن تهدیدات احتمالی اسکن می کند. با این حال برای اطمینان بیشتر می توانید خود نیز این کار را انجام دهید.

اجرای اسکن به صورت دستی-1

 

درست در زیر دکمه ی Quick Scan لینکی تحت عنوان Advanced scan (اسکن پیشرفته) وجود دارد که با کلیک بر روی آن سه آپشن برای اسکن سیستم در اختیار شما قرار می گیرد:

اجرای اسکن به صورت دستی-2

  • Full scan (اسکن کامل) : آپشن quick scan تنها حافظه و قسمت های پر استفاده ی سیستم را اسکن می کند. ولی آپشن Full scan تک تک فایل ها و برنامه ها را بررسی می کند. اسکن کامل سیستم ممکن است حدودا یک ساعت یا حتی بیشتر به طول بیانجامد پس بهتر است زمانی این کار را بکنید که با کامپیوتر تان کار نمی کنید.
  • Custom scan (اسکن سفارشی) : اسکن سفارشی همانطور که از نامش پیدا ست به شما اجازه می دهد محل یا پوشه ی خاصی را برای اسکن انتخاب کنید. شما همچنین می توانید این کار را با راست کلیک بر روی پوشه ی مورد نظر و انتخاب گزینه ی Scan with Windows Defender از لیست باز شده نیز انجام دهید.
  • Windows Defender Offline scan (اسکن آفلاین) : برخی از بدافزار ها در هنگام اجرای ویندوز حذف نمی شوند. در این گونه موارد آپشن اسکن آفلاین به کار شما می آید. با انتخاب اسکن آفلاین سیستم ریستارت شده و قبل از بالا آمدن ویندوز اسکن انجام می شود.

پس از انتخاب هر یک از اسکن های مورد نظر بر روی دکمه ی Scan now کلیک کنید.

  آموزش تصویری نصب و کار با آنتی ویروس آویرا How to Install Avira Antivirus

تنظیمات حفاظتی

به طور پیش فرض، Windows Defender قابلیت های real-time protection ، cloud-based protection و sample submission را در ویندوز به صورت خودکار فعال می کند.

  • با فعال بودن Real-time protection آنتی ویروس با اسکن بی وقفه ی سیستم شما به صورت خودکار بدافزار ها را پیدا می کند. شما می توانید در صورت نیاز این قابلیت را برای مدت کوتاهی غیرفعال کنید ولی Windows Defender پس از مدتی دوباره این قابلیت را فعال می کند.
  • قابلیت های Cloud-based protection و sample submission به Windows Defender اجازه ی اشتراک گذاری اطلاعات فایل های بدافزار و تهدیدات پیدا شده توسط این برنامه را با مایکروسافت می دهد.

برای فعال یا غیرفعال کردن این موارد، بر روی لینک Virus & threat protection settings کلیک کنید. سپس قابلیت های نام برده را با کلیک بر روی دکمه ی تاگل مربوط به هر کدام فعال یا غیرفعال کنید.

تنظیمات حفاظتی-1

 

تنظیمات حفاظتی-2

  آموزش تصویری نصب و کار با آنتی ویروس کسپرسکی How to Install Kaspersky

تعیین فایل ها و پوشه های استثنا

اگر به انتهای پنجره ی Virus & threat protection settings اسکرول کنید، چشم تان به آپشنی تحت عنوان Exclusions می خورد. این آپشن برای تعیین فایل ها و پوشه های استثنا ست. به زبان ساده اگر فایل خاصی را در این بخش انتخاب کنید، در هنگام اسکن سیستم این فایل اسکن نمی شود. بدین منظور بر روی لینک Add or remove exclusions کلیک کنید.

تعیین فایل ها و پوشه های استثنا-1

 

خارج کردن برخی از فایل ها یا پوشه های حجیم از فرآیند اسکن، به اسکن سرعت می بخشد و باعث می شود اسکن سریع تر انجام شود. پس اگر مثلا پوشه ای حاوی تعداد زیادی عکس یا ویدیو دارید که از امنیت آن مطمئن هستید بهتر است این پوشه را با استثنا قرار دادن آن از فرآیند اسکن خارج کنید. بدین منظور پس از اینکه لینک Add or remove exclusions را باز کردید، بر روی دکمه ی Add an exclusion کلیک کنید و از منوی باز شده آیتم مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تعیین فایل ها و پوشه های استثنا-2

  آموزش تصویری نصب آنتی ویروس آواست How to Install Avast Antivirus

با نصب یک آنتی ویروس دیگر چه اتفاقی برای Windows Defender می افتد؟

اگر آنتی ویروس دیگری بر روی سیستم خود نصب کنید، ویندوز 10 Windows Defender را به طور خودکار غیرفعال می کند. اگر آنتی ویروس دیگری در سیستم شما فعال باشد، Windows Defender دیگر سیستم شما را اسکن نمی کند و در نتیجه خللی در فعالیت آنتی ویروس دیگر ایجاد نمی شود. البته شما در کنار آنتی یروس جانبی همچنان می توانید از قابلیت اسکن دستی یا اسکن آفلاین Windows Defender استفاده کنید.در صورتی که آنتی ویروس جانبی را از سیستم خود حذف نصب کنید، Windows Defender به صورت خودکار فعال می شود و از سیستم شما محافظت می کند.

در آخر باید بگوییم که فرقی نمی کند چه آنتی ویروسی را ترجیح می دهید، وجود یک آنتی ویروس پیش فرض در ویندوز 10 و همچنین نسخه های آینده ی ویندوز یکی از تغییرات بسیار خوبی است که توسط مایکروسافت اعمال شده است. Windows Defender شاید یک آنتی ویروس کامل ، قدرتمند و بدون نقص نباشد ولی از سیسستم شما تا حد زیادی در برابر خطرات و تهدیدات احتمالی محافظت می کند.

نرم افزار های پیشنهادی:

دانلود NOD32 Antivirus جدیدترین ورژن آنتی ویروس معروف و قدرتمند 

دانلود آنتی ویروس رایگان و قدرتمند کومودو Comodo Antivirus

دانلود آنتی ویروس جدید و کم حجم هیتمن برای کامپیوتر HitmanPro

دانلود آنتی ویروس آواست avast! Antivirus Pro + Free + Premier

نسخه جدید آنتی ویروس قدرتمند اویرا Avira Antivirus Pro

( 5 از 5 ) از 1 رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا